توحید شهودی از منظر امام خمینی(س)
نویسندگان
چکیده مقاله:
درخصوص عقد معلق میان فقها دو دیدگاه مطرح گردیده است. عدهای آنرا صحیح و عدهای آن را باطل اعلام کردهاند. هریک نیز برای اثبات حقانیت و صحت دیدگاه خود به دلایل عقلی و شرعی تمسک نمودهاند. مخالفین صحت عقد تعلیقی، به اجماع به عنوان مهمترین دلیل خود تمسک کردهاند. موافقین صحت عقد تعلیقی نیز ـ که عمدتاً از فقهای متأخر و معاصرند ـ نظیر امام خمینی، ضمن رد اجماع، اعتبار تنجیز در عقد را به چالش کشیدهاند. در بین حقوقدانان نظریه غالب صحت عقود تعلیقی است و تعلیق باطل را صرفاً در موارد مصرح در قانون نظیر مواد 1068 و 699 قانون مدنی میدانند. در نگاهی انتقادی به نظریه تعلیق در انشا و منشأ میتوان افزود که تعلیق در انشا اساساً بیمبناست، چرا که در تعلیق در انشا هیچگاه ساختمان عقد شکل نمیگیرد تا بتوان بر صحت یا بطلان آن نظر داد؛ زیرا صحت و بطلان در زمره احکام وضعیه است و لازمه احکام وضعیه وجود یک موضوع خارجی است و از آنجایی که در تعلیق در انشا هویت عقد شکل نگرفته نمیتوان از این جهت درباره صحت یا عدم صحت آن نظر داد. از دیگر سومیتوان اظهار داشت که عقود و معاملات حقیقت شرعیه نیستند و شرع جز در چند مورد خاص دخالتی در سیره عقلا نداشته و مسأله کاملاً عرفی و معتبر است.
منابع مشابه
کلمة توحید از منظر اصولیین و امام خمینی(س)
یکی از مسائل علم کلام که به طور استطرادی در علم اصول مورد بحث قرار میگیرد «کلمة توحید» یا «لا اله الا الله» است. در این مقاله، پس از توضیح کوتاهی در مورد مفهوم استثناء، در خصوص معانی مختلف حرف «لا» و همچنین امکان حذف خبر آن بحثی مطرح میشود تا محلّ نزاع و اشکال در مورد کلمة توحید مشخص گردد. در وهلة بعد، نگارنده دیدگاه علمای مختلف، بویژه امام ...
متن کاملتوحید صفاتی از منظر قرآن کریم،امام رضا(ع) وحکیم سنایی غزنوی
توحید، یگانه دانستن خداستو از مهمترین محورهای تعالیم پیامبران الهی از منظر قرآن کریم به شمار میرود و یکتا پرستی از اهداف بعثت پیامبران میباشد. صفات او عین ذات اوست. هیچ صفت کمالی بیرون ذات او وجود ندارد و هرچه هست در ذات او جمع است وقابل قیاس با صفات مخلوقات او نیست. نظریه عینیت صفات با ذات، در دو مکتب کلامی اشاعره و معتزله، بر اساس قدیم بودن ذات و صفات خداوند استوار است. امام رضا(ع) خداوند...
متن کاملتوحید صفاتی از منظر قرآن کریم،امام رضا(ع) وحکیم سنایی غزنوی
توحید، یگانه دانستن خداستو از مهمترین محورهای تعالیم پیامبران الهی از منظر قرآن کریم به شمار می رود و یکتا پرستی از اهداف بعثت پیامبران می باشد. صفات او عین ذات اوست. هیچ صفت کمالی بیرون ذات او وجود ندارد و هرچه هست در ذات او جمع است وقابل قیاس با صفات مخلوقات او نیست. نظریه عینیت صفات با ذات، در دو مکتب کلامی اشاعره و معتزله، بر اساس قدیم بودن ذات و صفات خداوند استوار است. امام رضا(ع) خداوند...
متن کاملحس و توحید از منظر مفسران و فیلسوفان
از نظر تمام مفسران و نیز فیلسوفان دستیابی به معرفت برای انسان امکانپذیر است. آدمی میتواند با توسل به روشهای مختلف به معرفت دست یابد. در این میان، حس راهی برای نیل به شناخت و طریقی برای مواجهه با جهان خارج است. حس انسان را با جهان خارج آشنا کرده پرده از رازهای حسّی برمیدارد. متفکّران در ارتباط با اعتبار طریق حس دیدگاههای متفاوتی را مطرح کردهاند امّا آموزههای قرآن و استدلالهای که از آیات قرآ...
متن کاملتوحید خاصّی و تفسیر آیات متشابه از منظر ملاصدرا
آیات متشابه در طول تاریخ علوم اسلامی از جمله مباحث چالشبرانگیز بوده است. صدرالمتألّهین شیرازی در اصول هستیشناسی خود قائل به نظریه توحید خاصّی در مقابل دیدگاه توحید عامی است. وی معتقد است بدون آنکه نیازی به تأویل آیات متشابه یا قول به تجسم در باب ذات باریتعالی باشد میتوان بر مبنای اصول فلسفیـ عرفانی دیدگاه توحید خاصّی ظواهر الفاظ آیات را حفظ کرد و همه آیات متشابه را بر ظاهر معنای آنها حمل کرد....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 57
صفحات 103- 124
تاریخ انتشار 2013-03-18
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023